Tuesday, January 3, 2012

MUHRIM vs MAHRAM .

Aku baru tau .
ish2 . entah ape nak jadi dengan aku neh .
Aku tahu selepas mengoogle . 
Malu mengoogle tak dapat ilmu .


Sering kali saya terdengar orang ramai di sekeliling mengungkap perkataan muhrim dan mahram tanpa tahu makna sebenarnya dengan jelas. Ejaan kedua-duanya di dalam bahasa arab adalah sama محرم . Cuma yang membezakan ialah barisnya.
Di sini saya paparkan makna kedua-duanya.

MUHRIM
muhrim
 

Ia membawa maksud orang yang sedang melakukan ihram haji ataupun umrah. Orang ini dilarang melakukan beberapa perkara sepanjang menunaikan kedua-dua ibadat ini sebagaimana yang banyak didperkatakan di dalam kitab-kitab feqah.


MAHRAM
mahram

 

Mahram pula bermaksud orang yang haram berkahwin dengan kita seperti adik kita, emak mertua kita dan lain-lain.
Ramai orang silap memahami penggunaan perkataan antara muhrim dan mahram. Kadang-kadang mereka mahu menyebut mahram tetapi mereka tersebut perkataan muhrim.
Dengan penjelasan ini diharapkan masyarakat kita akan faham apa itu muhrim dan apa itu mahram.



16 AnDA KaTE???:

Princess Nur said...

Good info..Thanks for sharing..

CekbOlat-bOlat said...

wohhh.. bru taww ^^ mseh =D

shera haifa said...

nice share,,
:)

dill said...

:) 1st time bace perkataan yang awak taip tu

mahram

pastu terfikir. muhrim pun boleh :)

dill.

SuRiaNa RaZaLi said...

bagus perkongsian ni..memang ramai org ingat muhrim tu org yg haram berkahwin..hehe....

Cik Lia Lomi said...

dulu Lia pun menganggap begitu..selepas emak Lia beritahu baru Lia tahu sebenarnya maksudnya begitu..

nurkaloi said...

ramai jerk yg tahu pasal mahram
tp byk terjadi sumbang mahram
pelik ! dunia oh dunia

mary ann ;) said...

ilmu niehhh ;)

oja_alia said...

cm sy ngn anda..bukan muhrim kn??kalau ngn adek..bukan mahram kan?
eerrrkk,,yke??ukeh fine..dah blerr lg..

cm entry den jek men Vs Vs..
tp deng COngak Vs Calculator..AAHAH!

NICE ILMU..=D

acheeqa farhana said...

slama ni sy ingat muhrim tu, hbgn antra lelaki dn ppuan yag tiada ikatan darah dan belum berkahwin..ni bru tau..nice info :)

Yasmin Aris ♥ said...

ok, baru tahu jugak . huhu .


P/s : kite dah xskolah lah :P

Hanie_Dew said...

hahaha..tu la macam terkonfius jap kan.n y useful info. thanks.

Youhazreenda said...

bagus la at least ko ada usaha untuk mencari kepastian daripada terus tertanya2 kan? cewahh :D

SuRiaNa RaZaLi said...

oja_alia tolog jwb bg pihak tuan blog..

mahram adalah lelaki dan pompuan haram berkawin contoh ayah, datuk, adik lelaki,saudara susuan lain2...

bukan mahram adalah lelaki dan pompuan boleh kawin..lelaki dan pompuan yg tiada pertalian darah..contoh sepupu(xdigalakkan)..hehe

muhrim tu bawak maksud lain la..sperti tuan punyer blog tulis..
btol x en Axixou??

EnciK AxixOu said...

betul kata cik SuRiaNa RaZaLi . say pown google je . kalau tak jelas google lagi . internet neh kalau guna dengan btul boley bg bnyk ilmu . kalau masih tak jelas tnye ustaz d'masjid2 d kmpung kita..heee

~Nana BamBam~ said...

yer..muhrim untuk ihram2 haji tuh..

manakala mahram ialah adik beradik, ayah atau ibu/bapa mentua...yang haram berkahwin.. :)